Madonnina (NL-vertaling)

Afgelopen week zag ik haar ineens voorbij komen op het WereldWijdeWeb 
en ik vond haar op slag te mooi om niet te mhaken.




Dus ik op zoek.......
via de blogspot van de Italiaanse Morgana209 die echt een supermooie Madonnina haakte
kwam ik terecht op een andere Italiaanse site  over amigurumi's waar het patroon stond.....
in het Italiaans dus. 
Het Portugese origineel is te vinden op de Facebooksite van Santinhas & Santinhos 

Omdat ik na het posten van een foto van mijn Madonnina op Facebook, veel vragen kreeg naar het patroon, heb ik besloten de Portugeese ontwerpster van deze Madonnina, 
Marcia Scarpelli,  te benaderen en ik heb haar gevraagd of ze toestemming wilde geven voor een officiële Nederlandse vertaling.

En gelukkig heeft ze die gegeven en daarom kan ik hier de enige echte NL-vertaling met jullie delen!

Deze vertaling mag van de ontwerpster NIET gedeeld worden via email o.i.d. 
Natuurlijk mag je wel verwijzen naar deze blog!

Mocht je deze madonnina maken om weg te geven of te verkopen, zorg er dan voor dat de ontwerpsters de credits krijgen voor hun fantastische ontwerp, door bijvoorbeeld een mooi kaartje aan de madonnina te hangen met daar op hun namen: 
Márcia Scarpelli & Karina Peres van Santhinas&Santhinos.


*** Het patroon staat hieronder en een printbare versie vind je HIER ***


 *** Rozenkransjes/paternosters maak ik zelf en zijn op bestelling beschikbaar, stuur me een email als je interesse hebt ***






Mijn gehaakte madonnina is gehaakt op naald 2,5 mm en meet circa 15 cm hoog.


Update december 2018:

inmiddels een jaar na de vertaling heb ik al heel veel mooie madonna's voorbij zien komen en heb ik zelf ook niet stil gezeten.
kleine compilatie van "mijn" madonnina's......en dat zijn ze niet eens allemaal. 





NL vertaling van patroon “Madonnina”
Oorspronkelijk (gratis) patroon: Márcia Scarpelli & Karina Peres (Facebook Santinhas & Santinhos)
Vertaling gemaakt door Esther Haerkens-Hermse (met toestemming van Márcia Scarpelli), 2017

Dit is een gratis patroon en mag derhalve niet verkocht worden.
Ook is het niet toegestaan dit patroon te verspreiden (bijv. per email) of op te slaan in de bestanden van een Facebookgroep.
Wel mag verwezen worden naar http://handmadebyesther.blogspot.nl
Het patroon is exclusief te vinden bij de bestanden op de Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/hakenenhaakpatronendelen/


Deze madonna is circa 15 cm hoog
Gebruikte afkortingen:
v = vaste
kl = keerlosse
L = losse
2vsh = 2 vasten samenhaken = minderen
2v in 1 v = 2 vasten in 1 vaste = meerderen
hv = halve vaste
hsk = half stokje

Wat heb je nodig:
- katoengaren in de kleuren: wit, roze/huidskleur, (licht)blauw, goud.
(ander garen kan ook, pas in dat geval de maat haaknaald aan, aan het garen)
- borduurgaren in de kleuren: zwart en rood (voor ogen en mond)
Haaknaald 2,5 mm
- Stopnaald
- Vulling
- Karton (om een cirkel te maken zodat het popje beter blijft staan)
- Schaar

Voor de Madonna op de foto, gebruikte ik het volgende garen:
Gründl Cotton Quick Uni kleur 101 (wit), SMC Catania Originals kleur 0263 (huidskleur),
SMC Catania Originals kleur 0173 (lichtblauw)  en Durabel Glam nr 2201 Gold (voorheen de ByClaire Sparkle nr3. kleur 2201)


Dit patroon wordt volgens de amigurumi techniek gehaakt. Dit betekent dat er, tenzij anders vermeld, in spiralen wordt gehaakt, waarbij de toeren NIET worden gesloten met een halve vaste. Aan het eind van elke toer staat tussen haakjes (...) vermeld, hoeveel vasten je in totaal moet hebben.

Hoofd:
Met roze/huidskleur.

Toer
1:                     6v in een magische ring (6v)
2:                     2v in elke v (12v)
3:                     (1v, 2v in 1v) 6x (18v)
4:                     (2v, 2v in 1v) 6x (24v)
5:                     (3v, 2v in 1v) 6x (30v)
6 t/m 14:         1 v in elke v (30v)
15:                   (3v, 2vsh) 6x (24v)
16:                   (2v, 2vsh) 6x (18v)     Vul het hoofdje nu stevig op.
17:                   (1v, 2vsh) 6x (12v)
18:                  (2vsh) 6x (6v)
Knip de draad af en werk deze met een stopnaald netjes weg.

Lijf:
Met wit en goud.
Begin met wit.

Toer
1:         6v in een magische ring (6v)
2:         2v in elke v (12v)
3:         (1v, 2v in 1v) 6x (18v)
4:         (2v, 2v in 1v) 6x (24v)
5:         (3v, 2v in 1v) 6x (30v)
6:         (4v, 2v in 1v) 6x (36v)
7:         (5v, 2v in 1v) 6x (42v) 
            Leg het gehaakte rondje nu op een stuk stevig karton en omcirkel deze met een pen.
            Knip nu de cirkel uit, deze wordt na toer 12 geplaatst.
8:        1v in elke v alleen in de achterste lus (42v)
9:        1v in elke v (42v)
10:       1v in elke v (42v)
11:       (12v, 2vsh) 3x (39v)
12:       1v in elke v (39v)
            Plaats nu de kartonnen cirkel ter versteviging van de bodem
13:       (11v, 2vsh) 3x (36v)
14:       1v in elke v (36v)
15:       (10v, 2vsh) 3x (33v)
16:       1v in elke v (33v)
17:       (9v, 2vsh) 3x (30v)
18:      1v in elke v (30v)
19:      (8v, 2vsh) 3x (27v)
20:       1v in elke v (27v)
21:       (7v, 2vsh) 3x (24v)
22:       1v in elke v (24v)
23:       (6v, 2vsh) 3x (21v)
24:       1v in elke v (21v)
25:       (5v, 2vsh) 3x (18v)
26:       1v in elke v (18v)
Vul het lijfje stevig op.
27:       (4v, 2vsh) 3x (15v)
28:      1v in elke v (15v)
29:      (1v, 2vsh) 5x (10v), wissel van kleur naar goud


Toer 30 is in het originele patroon  als volgt:
30:       (2vsh) 5x (5v)
Hecht de draad af en laat een lange draad over om het hoofd mee te bevestigen.

Maar omdat ik het nekje dan te smal vindt worden, waardoor het hoofdje niet stevig zit, heb ik deze toer zelf anders gedaan, namelijk:
30*:     (met goud), 1 hst in elke v (10v)
Hecht de draad af en laat een lange draad over om het hoofd mee te bevestigen.

Optioneel:
verfraaien van de onderkant van het popje door middel van een toer met de kreeftensteek (omgekeerde vaste) in de buitenste lussen van toer 8. Dit kan met wit of met een andere kleur.
Je kunt ook voor een andere steek (bijv. de waaiersteek) kiezen, kies wat je mooi vindt of laat het gewoon zoals het is.


Mantel:
Met blauw en goud.
Begin met blauw.

Toer
1:                    6v in een magische ring (6v)
2:                    2v in elke v (12v)
3:                    (1v, 2v in 1v) 6x (18v)
4:                    (2v, 2v in 1v) 6x (24v)
5:                    (3v, 2v in 1v) 6x (30v)
6:                    (4v, 2v in 1v) 6x (36v)
7:                    (11v, 2v in 1 v) 3x (39v)
8 t/m 14:         1 v in elke v (39v)
Vanaf toer 15 ga je heen en weer haken, dus niet meer in spiraal!
15:                  15v, 1kl, keer je werk om (15v)
16:                  2v in 1 v, 13v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (17v)
17:                  2v in 1 v, 15v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (19v)
18:                  2v in 1 v, 17v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (21v)
19:                  2v in 1 v, 19v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (23v)
20:                  2v in 1 v, 21v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (25v)
21:                  2v in 1 v, 23v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (27v)
22:                  2v in 1 v, 25v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (29v)
23:                  2v in 1 v, 27v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (31v)
24:                  2v in 1 v, 29v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (33v)
25:                  2v in 1 v, 31v, 2v in 1v, 1 kl, keer je werk om (35v)
26 t/m 29:       1v in elke v (35v)
30:                  2vsh, 31v, 2vsh, 1kl, keer je werk om (33v)
31:                  2vsh, 29v, 2vsh, 1kl, keer je werk om (31v)
32:                  2vsh, 27v, 2vsh, 1kl, keer je werk om (29v)
33:                  2vsh, 25v, 2vsh, 1kl, keer je werk om (27v)
34:                  2vsh, 23v, 2vsh, 1kl, keer je werk om (25v)
           
Afwerking:
Haak met blauw een toer vasten rondom de mantel. Aan het einde wissel je naar de kleur goud en haak je met deze kleur ook een toer vasten rondom de mantel. Knip daarna de draad af en werk deze netjes weg.

Kroon:
met goud.
Er wordt heen en weer gehaakt.

1:         25 lossen
2:         24v, 1kl, keer je werk om (24v)
Controleer op dit punt even of het kroontje om het hoofd met mantel past, zonodig aanpassen door het aantal lossen meer of minder te maken.
3:         24v, 1kl, keer je werk om (24v)
4:         2v, * 1v, 3L, 1hv in de 3e losse vanaf de haaknaald, 1v in volgende v * .
            Herhaal wat tussen de *....* staat tot het einde van de toer.
Afwerking:
Knip de draad af en maak de beide zijkanten van de kroon aan elkaar vast met een paar kleine steekjes. Werk de draad netjes weg.


Handjes:
met roze/huidskleur.
Maak er 2.

1:         4v in een magische ring (4v)
2:         (1v, 2v in 1v) 2x (6v)
3:         (2v, 2v in 1v) 2x (8v)
4:         1v in elke v (8v)
5:         1v in elke v (8v)
Knip de draad af * en laat een stuk over de handjes op het lijf te kunnen plaatsen.

* omdat ik deze handjes persoonlijk wat aan de kleine kant vond, heb ik er nog een paar toeren van elk 8 vasten bij gehaakt, tot ik ze lang genoeg vond.

* als je een klein rozenkransje/paternoster tussen de handjes wil doen, is het handig om de handjes in het midden aan elkaar te maken. Dan blijft het kransje beter zitten. Dit kun je doen door de begindraad van één van de handjes naar de buitenkant te halen en deze door het begingaatje van het andere handje te halen en dan beide begindraadjes met een knoopje aan elkaar vast te maken. Zo doe ik het in ieder geval. 

In elkaar zetten:
Nu zijn alle onderdelen klaar en kun je beginnen met de afwerking.
Dit doe je naar eigen inzicht.

Bevestig het hoofd op het lijf.
Bevestig de mantel op het hoofd.
Borduur de ogen en de mond op het hoofd (of gebruik veiligheidsoogjes). Ik gebruikte hier borduurgaren voor dat ik gesplitst heb, zodat ik garen van 3 draadjes "dik" overhield. Daar kun je een mooi dunne oogjes en mondje mee borduren. 
Bevestig het kroontje op het hoofd.
Bevestig de handjes op het lijf.

Optioneel:  een minirozenkransje tussen de handjes doen. Ik heb die van mij zelf gemaakt. Mocht je er eentje zoeken, kijk dan even in mijn webshop Labes2tag


















Ontwerp: Márcia Scarpelli & Karina Peres
Vertaling & foto’s: Esther Haerkens-Hermse

34 opmerkingen:

  1. Wat is die Maria echt heel mooi Esther!
    Leuk dat je het patroon mocht vertalen, groetjes Sofie.
    Ik ben je blog gaan volgen trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel Sofie! Leuk dat je bent gaan volgen.

      Verwijderen
    2. Ze is klaar, en ik zette er net een blogbericht over, met een linkje naar je blog ;-)

      Verwijderen
  2. Mooie Madonnina!
    En heel leuk dat je het patroon mocht vertalen.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je Renske! en inderdaad superleuk dat ik mocht vertalen, ik kreeg zoveel leuke reacties dat ik dacht: ik trek de stoute schoenen aan en vraag het gewoon aan de ontwerpster!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi sereen beeldje. Ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen dit net zo mooi te maken. Dankjewel voor al je moeite 🙏🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze is echt heel erg mooi. Dankjewel voor het vertalen van het patroon.
    Ik plaats morgen een linkje naar je website :-)
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels heb ik haar ook zelf gehaakt. Superleuk patroon om te haken en heel duidelijk.
      Fijne jaarwisseling!
      Groetjes Lisa

      Verwijderen
  5. Wat een mooie Madonna.
    Als je de kroon weg laat is het ook een mooie Maria voor in een Kerststal. Moeten er nog wel nog meer bijpassende Kerststalfiguren er bij gezocht worden.
    Helaas ben ik nog maar een beginner en lukt het me (nog) om zelf de figuren te ontwerpen. dat wordt dus nog zoeken op het www

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jokesk! Ontwerpen kan ik ook niet hoor, ik heb dit patroon niet bedacht, alleen vertaald vanuit het Italiaans. Als je een kerststal om te haken zoekt, die van Christel Krukkert is erg leuk om te maken en passen qua formaat ook prima bij deze madonna!

      Verwijderen
  6. Dank je voor het vertalen. Heb ondertussen de mijne ook klaar. Denk dat er nog wel een paar volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die is zeker mooi! Dank je het vertalen en delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Esther, wat een mooi blog heb je! Ik kom hier met een omweg terecht en ben al heerlijk aan het rondkijken. Je Madonna is prachtig. Leuk dat je het patroon mocht vertalen. Ik ben je blog gaan volgen, superleuk!
    Groetjes,
    Wendy
    Wendy’s Mhaaksels

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Esther, wat een leuk blog heb je! Ik ben je gaan volgen.
    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het vertalenvan dit mooie patroon. Ik ben hem nu aan het haken voor mijn moeder die as donderdag wordt geopereerd aan haar hart. Hopelijk doet madonnina haar werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief dat je er een voor je moeder maakt. Spannend hoor zo'n ingreep, heel veel sterkte en beterschap voor haar!

      Verwijderen
  11. Es preciosa!!!
    Me puedes decir cuanto mide en cm?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gracias Maricarmen! ella es aproximadamente 15 cm alto.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Can I get the pattern in English?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. sorry, i only have one in Dutch. I translated this from the portugese original but i don't know if there is an english version. if you are on Facebook you can take a look in the group https://www.facebook.com/groups/santinhasesantinhos/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig mooi, deze wil ik graag maken voor bij mijn vader en moeder op het graf, hoe groot is zij ivm het kopen een stolpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel hoor ,deze probeer ik

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor het vertalen van het patroon , ik heb haar ook gehaakt��wat leuk om te haken

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dankjewel voor dit mooie en duidelijke patroon! Werkelijk prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik heb het patroon precies gevolgd. het hoofdje is op zijn grootst 30, de mantel is op zijn grootst 35. maar deze is bij mij veel te wijd voor het hoofdje. hoe kan dit? ik vind het een super leuk patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo, als je het patroon gewoon hebt gevolgd en de mantel valt veel groter uit dan het hoofd, dan ligt het waarschijnlijk aan je hand van haken. ik heb er anders ook geen verklaring voor waarom iets groter of kleiner uitvalt bij een ander, als het patroon gewoon gevolgd wordt. de mantel hoort ook wel ietsje ruimer te zijn dan het hoofd, het is niet de bedoeling dat het er strak omheen zit.

      Verwijderen
  20. Hallo, ook ik ben deze Madonna aan het maken en ook bij mij is de mantel om het hoofd veel te groot, 39 steken op z'n grootst. Zelfde garen en haaknaald voor popje en mantel gebruikt. Denk dat ik de mantel maar uithaal en kleiner maak, helaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marijke, wat leuk dat je de madonna aan het haken bent. Jammer dat je de mantel opnieuw moet doen, ik heb hier geen andere verklaring voor dan dat we een andere hand van haken hebben. Zoals het in het patroon staat, zo staat het in het originele patroon. Ik heb nog nooit een te grote mantel gehad.

      Verwijderen
  21. Ik heb ze net gemaakt om mijn mama morgen te verrassen,die gaat zooooo blij zijn! Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen


Sorry voor alle reclame!!

sorry aan iedereen die mijn blog bezoekt en wordt platgebombardeerd met advertenties. Ik ben echt een nitwit als het aankomt op al die inste...